Speranza
"Ippolito" was the bastard son of Teseo with Ippolita, an Amazon. The ultimate source is the tragedy by Euripides. His claim to fame (infame?): fell in love with her stepmother, Phaedre -- the daughter of King Minos of Crete.
OPERAS on Ippolito.
1661. Vanarelli (n. Roma, 1615, m. Padova, 1676). “F.” (Spoleto). Libretto: Montio. Tenor role. Main aria: "I love Fedra".
1700. Torri (n. Peschiera, 1650).
1733. Rameau "tratto da Racine", libretto via Pellegrin.
1744. Gluck (libretto: Gorini, Milano).
1750. Conti.
1759. Traetta (Libretto: Frugoni, Teatro Ducale, Parma). Ippolito role created by Elisi.
1760. Roseingrave (n. Ireland).
1783. Holzbauer
1786. Lemoyne
1787. Paisiello (Libretto: Salvioni, Napoli).
1790. Niccolini (n. Piacenza, 1762).
1799. Piccinni
1800. C. Cavos (n. Venezia)
1806. Romberg
1811. Radicati
1814. Orlandi -- n. Parma, 1777, m. 1840 -- (libretto: Romanelli, Milano).
1815. "Opera seria", posta in musica dal Conte di Westmorland (Fane). Fane was the founder of the Royal Academy of Music. The wiki reads, "Like most aristocrats, he regarded Italy as the real source of music".
1820. Mayr -- m. Bergamo 1845.
1836. Sborgi.
1898. Federman (libretto: Pohl).
1900. Massenet
1915. Pizzetti (libretto: D’Annunzio). Also: Senilov.
1920. Bell.
1949. Honegger
1981. Humphreys.
2000. Namann
2001. Guglielmo
2002. Drysdale.
2007. Henze
No comments:
Post a Comment